Allan a Barbara Peasovi
Proč muži neposlouchají a ženy
neumí číst v mapách
pondělí 9. října 15:30 a 20.00
ŠAMU Štítina
Reakce na podněty, přemýšlení i vnímání situací jsou u žen a mužů rozdílné. Odpověď, proč tomu tak je, však jednoduchá není.
Díky manželům Peasovým se nám dostává vysvětlení. Tito vztahoví odborníci už řadu let zkoumají rozdíly mezi myšlením a chováním žen a mužů. Na základě nejnovějších poznatků z neurologie, evoluční biologie, psychologie a sociologie, se snaží vysvětlit důvod existence napětí a rozepří mezi příslušníky obou pohlaví. Své znalosti shrnuli a vydali v celosvětových bestselerech „Proč muži lžou a ženy pláčou“, „Proč muži chtějí sex a ženy potřebují lásku“ nebo „Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách“.
Miroslav Hanuš, herec a režisér, jejich myšlenky a objevy zdramatizoval a převedl do divadelní formy. Na jevišti tak výsledky výzkumů manželů Peasových získávají podobu hudební komedie, v níž je možné všechno.
Knižní předloha a dramatizace: Allan a Barbara Peasovi, Miroslav Hanuš
Režie: Ondřej Benda
Choreografie: Silvie Hříbková
Zvuk: Martin Zbytovský, Marek Tkaczik
Světla: Meki Večerek, Dana Bendová
Text sledují (občas také napovídají) : Zdenka Tomková, Martina Mrkvová
Scéna: Tomáš Konečný, Ondřej Benda
Kostýmy Testosterona a Estrogena: Vladimíra Žáková
Principál: Václav Benda
Foto: Lukáš Wodecki
Délka představení: 150 minut, přestávka
Dr. Allan Pears: Petr Lebeda
Dr. Barbara Pearsová: Silvie Hříbková
Lucie: Lenka Ferenz
Eduard: Václav Benda
Irena: Jarmila Baranová
Sendy: Veronika Varšová
Deny: Patrik Kavecký
Margareta: Michaela Kupková
Stenly: Petr Vrbický
Richard: Karel Navrátík
Simona: Lucie Rybková
Testosteron: Ondřej Benda
Estrogen: Tomáš Smetana
Pfí: Pavel Kusyn
Pfé: Monika Ševčíková
kapela Denyho parťáci
Kytara: Patrik Kavecký
Klávesy: Anežka Gebauerová
Basová kytara: Karel Kučera
Kytara: Miroslav Jakoubek
Bubny: Vojtěch Sedlák
Trubka: Marek Steyer
Saxofon: Václav Kvita
Psát o tom, kdy jsme vznikli (2001), že nejsme spolek, ale organizační složka obce, že tím pádem nemáme členy, ale sympatizanty divadla, kolikrát jsme vystupovali na Krakonošově divadelní podzimu ve Vysokém nad Jizerou, že jsme se dostali i na Hronov a další informace, které byly zveřejněny v minulých ročnících Slunečníků, jsou asi zbytečné. Podle mě je zajímavější popsat stávající stav souboru ŠAMU.
Takže jak to teď v ŠAMU vypadá. Jedním slovem, DOBŘE. Nadšení a zapálení pro divadlo vyzařuje ze všech herců, kteří jsou zapojeni do hry „Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách.“ A proč
tomu tak podle mě je? Protože do souboru přišla „nová krev“.
Vzpomínám si na začátky ŠAMU, kdy jsme po každé premiéře byli v euforii. Dlouho se slavil úspěch a plánovaly další divadelní aktivity. S každou inscenací ale to nadšení trošičku uvadalo. Nakonec jsme začali vybírat hry pro menší počet herců, které hraní nepřestalo bavit a kteří byli dál ochotni obětovat divadlu svůj volný čas.
Delší dobu jsem měl vybranou hru se zpěvy. Teprve až letos jsem se rozhodl ji zrealizovat. Oslovil jsem postupně téměř všechny herce, kteří s námi už hráli. Pak další štítiňáky, které jsem viděl na posvícenském hasiči a jiné, u kterých jsem věděl, že nemají problém vystoupit. Ve Štítině jsem ale potřebný počet osob nenašel. Takže jsem začal hledat za hranicemi Štítiny. Nakonec se to povedlo a potřebných 15 herců se našlo. Scházela ještě kapela. Tu dal dohromady Patrik Kavecký. Velkou energii do souboru přinesla Silva Hříbková, která přivedla své temperamentní kamarádky a je autorkou celé choreografie. Režie se ujal Ondra Benda a já postupně přenechával iniciativu mladším. Stal jsem se jedním z herců a s nadšením pozoroval energii těch ostatních.
Protože mnozí byli poprvé na jevišti, mohl jsem zavzpomínat na své začátky. Pochybnosti, jestli to zvládneme nacvičit, dobré pocity, když se zkouška povedla a nervóza z blížící se generálky. Doslova nepředstíraná radost vytryskla ze všech herců, když jsme poprvé zkoušeli s kapelou. A pak přišla premiéra. Diváci hnali herce dopředu a reagovali na každou situaci. Konec představení. A najednou vypuklo to nefalšované divadelní nadšení. Všichni si děkovali, gratulovali k úspěchu a chválili jeden druhého. Prostě gejzír radosti. Po premiéře se oslavovalo stejně, jako když jsme s ŠAMU začínali. Takže závěrečné slovo o souboru. Kolektiv, který se sešel ke hře „Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách“ je výborný. Jinými slovy, nadšený, kamarádský, pohodový a plný energie. Stačí si přečíst komunikaci na WhatsAppu.
Pro ŠAMU jako celek je to posun v používání dalších prvků divadelního umění. Na loňském vyhodnocení přehlídky ve Vysokém nad Jizerou řekl předseda poroty o vítězné inscenaci, že „je to divadlo, kde se mluví, tančí a zpívá.“ Myslím si, že jsme se posunuli o stupínek výš a naše inscenace je divadlem, kde se už nejenom mluví, ale taky tančí a zpívá. Jako principál souboru přeju ŠAMU hodně dalších nadšených herců.
Štítina patří do Moravskoslezského kraje. V 370 domech žije 1287 obyvatel, z nichž pět jsou cizinci. Původně se obec nazývala Troubky a jméno Štítina náleželo jen tvrzi, připomínané poprvé v písemných pramenech r. 1282, a to v souvislosti s bratry ze Štítiny, pocházejícími z panského rodu pánů z Benešova (v Čechách). Název Troubky zanikl počátkem 18. století. K postupnému ekonomickému rozvoji obce došlo teprve s příchodem řádu německých rytířů r. 1837. Ten udělal ze Štítiny správní centrum svého panství a zároveň zde vybudoval některé výrobní objekty, mající návaznost na prosperující zemědělskou výrobu. Mnohé slouží dodnes.
Od roku 2002 pořádá obec Štítina Oblastní přehlídku venkovských ochotnických souborů Štivadlo a ŠAMU je jejím hlavním organizátorem.
EMBA je tradiční český výrobce hladkých lepenek, obalů, archivních systémů a dalších výrobků z recyklovaného papíru, čímž významně přispívá k ochraně životního prostředí.