Jak jste si mohli někteří včera večer všimnout, Dobřichovická divadelní společnost Dobřichovice využívala otevírací oponu v zadním plánu scény. Skromně musíme dodat, že mechanismus na otevírání byl vyvinut a otestován techniky STDK jen pár hodin před inscenací. Tím byla vyřešena otázka, kdo a jak bude roztahovat oponu tak, aby to bylo co nejrychlejší a nejplynulejší.
Děkovat netřeba. Myslíme, že naše pomoc Dobřichovicím je zdvořilostí na oplátku za zapůjčení LED světel, která o letošní přehlídce využíváme.
STDK
Vyšlo ve Větrníku č. 8
Mnohý verš již popisuje
to, co nelze nijak změnit.
Až se v samet zhalí zenit,
zrudne další listu plátek,
ať chcem  – nechcem, náhle tu je!
Týden skončí – je tu pátek.
Sobota je smutná trošku,
balit, loučit se – snad plakat,
nemůžeme jásat, skákat,
neb před námi vize jasná.
Možná za rok dívko – hošku,
opustíš ta místa krásná.
Rok co rok tak říkáme si,
vždyť je to jen krátká chvíle,
až přejdou Vánoce bílé,
k létu poběží to valem
a my všichni – ať jsme kdesi
na tom našem světě malém
těšíme se jako děti.
Je to jasné – dobře víme,
zas vás všechny uvidíme.
Pak přijedem – ale ouha –
toho – tamtu – nespatříme.
A v nás ve všech šeptá touha.
Neblázni tak – čase milý,
zastav se – na malou chvíli.
Na ten týden, co jsme tady –
ať neřídnou naše řady.
Nepostojí – ni chvilinku!
Nechme si ho – na vzpomínku!
Jiří Hlávka
Vyšlo ve Větrníku č. 8
DS Zdobničan Vamberk přivezl do Vysokého inscenaci Létající snoubenky. Je to poslední hra, kterou máme tu čest okomentovat pohledem „mladší divácké vrstvy“. Náš „spolek antipuntičkářů“ se jednotně shodl na výborně zvoleném žánru inscenace, což hercům velice sedlo.
Chceme vypíchnout skvělé herecké výkony protagonistů Roberta a Berty, avšak měli jsme velké problémy s podobnými jmény. Oceňujeme scénografii – realistické kulisy a kostýmy.
Při rozboru hry jsme přišli na spoustu diskutabilních otázek. Ptali jsme se sami sebe, proč jsou postavy letušek v této inscenaci tak jednoduché a hloupé.
Rozhodopádně jsme se shodli, že tento kus DS Zdobničan má velký komický potenciál, který by mohl být podpořen škrty v první části. Dovolili jsme si očekávat, že Bernard dostane „přes hubu“, což se nestalo. Doteď, 0:22 hodin, si myslíme, že je to škoda.
KDP mladým
Vyšlo ve Větrníku č. 6
V pátek jsme sem nastoupili,
tak jsme se tu seznámili
a shlédli pár inscenací,
poctěni jsme vaší prací.
Každý večer do půlnoci
přemýšleli do tmy tmoucí
nad nejlepší formulací.
I když nejsme kdovíjací,
zažili jsme srandy kopec,
zamrzel nás náhlý konec.
Lektorům moc děkujeme,
příště zase přijedeme
.
.
.
Chcete nás?
KDP mladým
Vyšlo ve Větrníku č. 6
Holka moje milá, je Ti padesát! Jak Ty to děláš, že to na Tobě vůbec není vidět? Já se ráno skoro nemůžu postavit, jak to v zádech lupe a na plicích chrastí, a ty si hopsáš a skáčeš…to bude tím vínem a burčákem a koláčema a sejkorama! – Holt tou správnou dietou. A taky máš kolem sebe ty správný lidi  – to se to pak slaví!
Já jsem ráda, že jsem se s některými členy Tvé obrovské rodiny mohla pozdravit a obejmout v létě – a teď s tebou holt budou slavit jenom oni a já pouze na dálku přeji jen to nejlepší! Ať ti to hraje dalších deset, patnáct, dvacet let… Tak ti připíjím na zdraví – a schovej mi tam kus dortu (nebo pár sejkor) – já si pro ně třeba za pár let přijedu.
Tvoje Danda Hejralovic
Danda Hejralovic
Vyšlo ve Větrníku č. 4
Republiku za koně a fotbal bylo „startovacím“ představením 50. divadelní přehlídky Krakonošův divadelní podzim. I když „jenom“ jako host. Jaký je to pocit, být režisérkou takového divadla?
Strašný. Je to moje režisérská prvotina a myslím, že už víckrát do této vody nevstoupím. Byla to z nouze ctnost, nechtěla jsem to režírovat, protože si myslím, že Petr Pýcha, který to režíroval před lety, to udělal dokonale. Vlastně jsem nic nerežírovala. To divadlo už bylo postavené. Až na nějaké škrty to bylo víceméně hotové.
Toto představení tedy už Vysočáci hráli, v roce 2002. A hráli ho velmi úspěšně, byli na KDP a později i na Jiráskově Hronově. Co tě přimělo k tomu hru oprášit?
Přiměla mě k tomu oslava 100 let republiky. Přemýšleli jsme s Honzíkem Hejralem, jaké představení by bylo nejideálnějším. Měla jsem jasnou koncepci oslav, v tom jsem měla jasno hned, ale hra pořád chyběla. S nápadem Republiky přišel nakonec Honza. Od premiéry uběhlo 17 let, tak jsem si řekla, že by bylo vlastně hezké to zopakovat. A ono to vyšlo krásně.
I když se tedy zásadně nic nezměnilo, herci se asi vystřídali. Hraje v nynější Republice někdo, kdo hrál i v té původní?
Jsou tam celkem tři. Martin Hnyk, který hraje roli učitele, policajt, kterého dělá Ivan Hanuš a Jiří Šalda. Jinak jsou všechny postavy úplně nově obsazené.
Ty sama si v původní verzi taky hrála. I když jsi teď v roli režisérky a říká se, že není dobré, když sám režisér hraje, nemrzí tě to? Nechtěla si taky oprášit repliky?
Nechtěla jsem, protože si myslím, že každý z nás má jiné zkušenosti, jiné pocity a je potřeba, aby to vyjádřil sám za sebe, a není možné, aby mu je režisér vnutil. Může mu podsunout chování na venek, ale to nejniternější musí jít z herce. A já mám hroznou radost, že se Klárka té role chopila podle svého a podle mě byla ještě ostřejší než já a vytvořila si vlastní figuru.
Obnovená premiéra byla uvedena na Vánoce 2018. Kolikrát jste to od té doby hráli?
Šestkrát jsme hráli před vyprodaným publikem doma ve Vysokém a dvakrát jinde. Včera to bylo deváté představení. Plná hlediště mluví za vše a myslím si, že je to opravdu povedená hra a že je dobře, že jsme ji obnovili.
Je už naplánovaná derniéra?
Ne. Já tohle slovo nemám ráda, protože si myslím, že když ta inscenace žije a herci jsou ochotní hrát, nač stanovovat, že se udělá derniéra. Co když si někdo za půl roku vzpomene, že chce Republiku ještě vidět.
Jsi pověrčivá paní režisérka? Máš s částí souboru, která hraje v Republice nějaký speciální rituál, aby se vše povedlo, jak má?
Jsem pověrčivá. Samozřejmě štamprličku si dáme, musíme se pokopat a vždycky chodím prosit doušky. Za jakoukoliv akci chodím prosit doušky na hřbitov.
Rozhovory
Vyšlo ve Větrníku č. 2